CITROËN CONCEPTCARS DETAILS


GTbyCitroën
De GTbyCitroën is speciaal ontworpen voor het videospel Gran Turismo 5. De auto is gemaakt door Citroën in samenwerking met Polyphony Digital, de maker van het spel. In het spel wordt de auto aangedreven door een brandstofcel.
Enkele filmpjes op Youtube:
Citroen GT start up + HUGE sounds !!!

Citroen GT cruising in Paris !!

Meanest French Supercar Ever Made

Citroen GT vs Ferrari at Zandvoort


Citroen C Metisse
De C-Métisse heeft een lengte van 4,74 m, een breedte van 2,00 m en een hoogte van 1,24 m. De wielbasis is maar liefst 3,00 meter en biedt daardoor een uitstekende basis voor een ruim interieur.
 In het vooronder ligt een V6 HDi dieselmotor met roetfilter. Deze 208 pk sterke zescilinder brengt zijn vermogen over op de achterwielen. In de achterwielen zijn elektromotoren gemonteerd. Elke elektromotor heeft een vermogen van 20 pk en een koppel van 400(!) Nm. Dat heeft indrukwekkende prestaties tot gevolg. De dieselaangedreven C-Métisse heeft slechts 6,2 seconden nodig om vanuit stilstand naar de honderd te sprinten. En opvallender nog is de tussensprint van 80-120 km/h; die verloopt in slechts 4,2 seconden. Deze prestaties gaan gepaard met een verbruik van slechts 6,5 liter per 100 km. Dat gunstige verbruik is te danken aan de lage CW-waarde, de hybride-aandrijving en het relatief lage gewicht (voor een auto als deze) van 1.400 kg.

Filmpjes:

Citroen C Metisse

Citroen C Metisse Concept

 

Citroën Survolt

De Citroën Survolt is een conceptauto van het Franse merk Citroën, die voor het eerst te zien was op de Autosalon van Genève in 2010. De auto combineert volgens Citroën de comfortabele elementen van de REVOLTe met hoge prestaties. De Survolt beschikt over een schone elektrische aandrijving, details hierover heeft Citroën niet vrij gegeven.

 

 

 

Filmpjes:

Citroën Survolt
Matt Sanger takes the Citroen Survolt up the hill at theGoodwood Festival of Speed.


Citroën Activa 1
Het ontwerp van Art Blakeslee was weer zo’n eigenwijze ‘we doen het gewoon anders’ studie van Citroën. Echt burgerlijk was de Activa ook al niet. De ranke, lage (1.27 m) vijfpersoons sedan was voorzien van een drie liter 24 kleps PRV V6 en was 200 km/u snel. Onder zijn felrode jas had hij buiten die V6 vierwielbesturing, actieve ophanging en  een antislipinrichting. De Activa had daarbij een afstandsbediening om de tegengesteld geplaatste portieren te openen.
Filmpje:

Citroen activa concept (1988)


Citroën Activa 2
In 1990 presenteerde Citroën een conventionelere evolutie van het concept. Deze keer ging het niet om een berline, maar om een coupé. De bravere auto kreeg desondanks een hertekende middenconsole mét navigatiesysteem. Revolutionair voor die tijd. De V6 bleef ongewijzigd, maar de manuele bak werd ingeruild voor een viertrapsautomaat.
Het concept was klaar voor productie, maar uiteindelijk keerde Citroën op zijn stappen terug. Uit marktonderzoek van de constructeur bleek namelijk dat de markt niet klaar was voor zulke top-Citroën. Het klassiekere publiek van dit soort auto koos liever voor de traditionele Duitsers. Uiteindelijk bleek niet alles verloren: de geëvolueerde luchtvering vond uiteindelijk zijn weg naar de Xantia… Activa.

 

Filmpjes:
Citroen activa 2 1990 (Prototype Car)

Citroën Activa II


Tegen het midden van de jaren zestig werd Projet S effectief geherdefinieerd. Hoewel de eerbiedwaardige viercilinder van Citroën zeer goede prestaties had geleverd, was men van mening dat de nieuwe auto een zescilindermotor zou moeten gebruiken en in plaats van een lichtgewicht, van de DS afgeleide carrosserie, kreeg Robert Opron de opdracht voor een langere, zwaardere auto dan de DS.
Voor gebruik overdag waren de lichten verborgen achter een perspex paneel dat de lijn van de motorkap behield en dat bij het inschakelen van de lichten (hydraulisch) omlaag zou worden gebracht. De hoek van het perspex paneel betekende dat breking de lichten ondoeltreffend zou hebben gemaakt, hoewel voor gebruik overdag tijdens het flitsen van de lichten wanneer een goed gerichte straal niet essentieel was, het paneel op zijn plaats bleef.
De motorkap en de voorvleugels van deze auto waren samen met de voorruit naar voren gescharnierd op een punt net voor de radiator, waardoor de toegang tot de lichten en de bougie aan de achterkant heel gemakkelijk was, hoewel het waarschijnlijk erg zwaar zou zijn geweest omdat de voorruit erin was opgenomen en lichten..